مشاوره رایگان

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پشتیبانی 21

کارمند پشتیبانی

پشتیبانی 21
اطفا حریق کاهنده اکسیژن : OXYReduction

جستجو

اطلاعات تماس و مشاوره رایگان

  • تهران، بلوار دانشگاه ، خیابان انقلاب ، پلاک 5 ، واحد 1 ، شرکت ایمن طرح کسری
  • 021-66959986
  • Info@KasraFire.Com

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پشتیبان فنی 21

کارمند پشتیبانی

پشتیبان فنی 21

ما در شبکه های اجتماعی

لینک کوتاه نوشته

اطفا حریق کاهنده اکسیژن : OXYReduction

اطفا حریق کاهنده اکسیژن با کاهش سطح اکسیژن (Oxygen Reduction Fire Prevention) آخرین نو آوری و انقلاب در صنعت ایمنی حریق به شمار می آید. این فناوری با توانایی منحصر به فرد خود در ایجاد فضایی قابل تنفس و هوایی با سطح اکسیژن کنترل شده از شعله وری حریق جلوگیری می کند. مزیت این سیستم جلوگیری از وقوع حریق بجای اطفا آن پس از شعله وری و وارد نمودن خسارت می باشد. این سیستم از تکنولوژی ای استفاده می کند که با تولید هوایی با سطح اکسیژن پایین (Hypoxic) یا به بیان دیگر نگه داشتن سطح اکسیژن در محدوده ای مشخص، از آتش سوزی جلوگیری می نماید.

 

شرکت ایمن طرح کسری مجری و تامین کننده این نوع سیستم در ایران آمادگی خود را جهت هرگونه مشاوره اعلام می دارد. برای تماس با کارشناسان ما میتوانید با شماره 66959986-021 تماس حاصل فرمایید.

 

در شرایط عادی هوای اطراف ما شامل 21 درصد اکسیژن می باشد. سیستم Oxygen Reduction Fire Prevention با تزریق هوای hypoxic ، شامل اکسیژن با غلظت 15 درصد و 84 درصد نیتروژن و 1 درصد دیگر که ترکیبی از گازهای آرگون،دی اکسید کربن و سایر گازها می باشد،  به فضای تحت حفاظت، امکان وقوع آتش سوزی را به صفر میرساند. علت این است که مواد جامد اشتعال پذیر و و مایعات قابل اشتعال در اتمسفر با سطح اکسیژن پایینتر از 16 درصد نمی توانند شعله ور شوند.

 

ایمن برای افراد و محیط زیست

 

سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن از هوای محیط برای تولید هوایی قابل تنفس و در عین حال مقاوم در برابر آتش استفاده می کند که در آن هیچ ماده شیمیایی وجو ندارد. فضاهای hypoxic که جهت جلوگیری از آتش سوزی ایجاد گردیده اند فضاهایی کاملا کنترل شده هستند و نباید با محیطهایی که شرایط hypoxic در آنها بدلیل عواملی ناخواسته،خارج از کنترل و غیر قابل پیش بینی رخ می دهد، اشتباه گرفته شوند.
این سیستم ، یک سیستم پاک و سالم برای انسان می باشد.تحقیقات پزشکی گسترده ای در دنیا از جمله در بریتانیا، اروپا و استرالیا جهت اطمینان از ایمن و بی خطر بودن شرایط حاصل از محیط hypoxic ، محیط با سطح اکسیژن پایینتر از 16 درصد، انجام گرفته است.
در ارتفاع صفر تا ارتفاع نرمال 2700 متری از سطح دریا ، سطح اکسیژن 15 درصدی برای فیزیولوژی انسان مناسب تشخیص داده شده است.میلیونها انسان در سراسر دنیا در ارتفاعی زندگی می کنند که در معرض هوای با غلظت اکسیژن زیر 15 در صد می باشند لذا این غلظت از اکسیژن مشکلی برای تنفس ایجاد نخواهد کرد.

 

فضاهای مناسب برای اجرای سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

این سیستم بهترین راه حل برای محیطهایی است که بالاترین سطح حفاظت از حریق را نیاز دارند و تجهیزات موجود در آنها به هیچ عنوان وقفه در عملکرد را برنمیتابند. محیطهایی از قبیل دیتا سنترها ، اتاقهای سرور، اتاقهای کنترل و … از این دست موارد می باشند.
هوای Hypoxic  هیچ گونه تاثیر منفی بر روی تجهیزات بر جای نمی گذارد.محیطی با سطح اکسیژن رقیق شده، حتی فرآیند اکسیداسیون را نیز به شدت کند نموده لذا برای کاربردهایی نظیر بایگانی اسناد، موزه ها و کتابخانه ها که مواردی بسیار قیمتی و بعضا بی نظیر و غیر قابل جایگزین را در خود دارند مناسب است.به طور کل این سیستم را می توان در مکانهای زیر مورد بهره برداری قرار داد:

دیتا سنترها، اتاقهای سرور، اتاقهای برق، اتاقهای کنترلدر نیروگاهها ، اتاقهای مخابراتی، کتابخانه ها، آزمایشگاهها، موزه ها، بایگانی ها، انبارها، محیهای ذخیر مواد غذایی، محیهای سرد خانه ای  و …..

 

چگونگی کنترل و مانیتورینگ اکسیژن

 

این سیستم از طریق سنسورهای اکسیژن در مناطق مختلف محیط تحت حفاظت به طور مستمر در حال کنترل سطح اکسیژن می باشد. واحدهای مانیتورینگ در مکانهای قابل دید و در فاصله ای مناسب از در اتاق نصب می شوند.سنسورهای اکسیژن اطلاعات محیط را به نقاط کنترل و مانیتورینگ ( برای مثال کنترل پنل اعلام حریق یا سیستم مدیریت هوشمند ساختمان( منتقل می کنند.

 

اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

ایمنی و سلامت

 

هدف اصلی طراحی سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن ایجاد اتمسفری در یک محیط بسته بوده است که علاوه بر ممانعت از رخداد حریق، استانداردهای لازم برای تنفس و سلامت افراد را بطور همزمان داشته باشد.
همواره باید یک فرآیند ارزیابی ریسک بر اساس AS/NZS ISO 31000-2009 ، مدیریت ریسک، قوانین و دستورالعملها، پیش از اجرای این سیستم برای اطمینان از ایمنی افراد که در ارتباط با محیط تحت خفاظت هستند صورت گیرد.

 

برخی از ملاحظات عبارتند از:

 

  • گماشتن نگهبان جهت محافظت از پرسنل و دستگاه
  • ایجاد محدودیت برای تعداد افرادی که اجازه ورود به محیط تحت پوشش را دارند و همچنین اعمال محدودیت برای مقدار و مدت زمان فعالیت فیزیکی افراد در آن محیط
  •  و …

 

نحوه ی اجرای سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

جهت اجرای این سیستم ابتدا منبع تغذیه و سنسورها متصل می گردند.سپس از طریق ایجاد لوله کشی مناسب ارتباط با محیط تحت حفاطت برقرار می گردد.
پیشنهاد می شود که محیط تحت پوشش به دتکتورهای دود قدرتمند نظیر سیستمهای ASD مجهز گردد. این بدان خاطر است که برای مثال در صورت افزایش حرارت ناشی از عبور اضافه جریان از کابلها و انتشار ذرات دود بتوان در مراحل اولیه مسئله را تشخیص داد. این سیستم نه تنها به عنوان یک سیستم جایگزین بلکه بعنوان مکمل سیستمهای متعارف اعلام حریق بدون ایجاد اختلال در روند کاری هر یک می تواند اجرا شود.

 

اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

آب بندی و ایزولاسیون اتاق

 

ایزولاسیون محیط تحت پوشش به منظور به حداقل رساندن نفوذ هوای خارج به داخل و برعکس ، بسیار ضروری است.در واقع فاکتور کلیدی عملکرد صحیح این سیستم همین بحث ایزولاسیون می باشد. لذا صرف هزینه برای ارتقا عایق بندی محیط تاثیر مستقیم در جلوگیری از هزینه های اضافی در آینده دارد.

 

سرمایش و تهویه

 

تمام فضاهای تحت پوشش باید به سرمایش از نوع اسپلیت یا سیستمهای گردش هوای بسته مجهز باشند. همچنین فضاهایی که میزبان یونیت های فیلتراسیون و کمپرسورها هستند باید دارای تهویه ی مناسب جهت ورود هوای تازه به آنها باشند و یا به جای آن از سیستم سرمایش چیلر استفاده شود تا علاوه بر سرمایش، هوای تازه را نیز به داخل اتاق وارد نماید.

نگهداری سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن

سیستمهای Oxygen Reduction Fire Prevention سیستمهای فوق العاده ای هستند که در صورت انجام عملیات نگهداری دوره ای و مستمر بر اساس دستورالعملها، تا ده ها سال قابل بهره برداری هستند. این عملیات نگهداری شامل مواردی از قبیل : تعویض فیلترها پس از هر 3000 ساعت عملکرد و یا حداقل هر سال یکبار،این زمان برای شرایطی است که هوای محیط از کیفیتی مناسب برخوردار باشد ، برای فضاهای با کیفیت هوای پایین ( بدلیل وجود گرد و بار، رطوبت، حرارت و…) دوره تعویض فیلترها کوتاه تر خواهد بود.کمپرسورها نیز نیازمند عملیات نگهداری پس از هر 2000 ساعت عملکرد می باشند.

 

محدودیتهای نصب سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

این سیستم نباید در مناطق و فضاهایی با خصوصیات زیر اجرا گردد:

  • فضاهایی که امکان کنترل تمام نقاط آن وجود نداشته باشد.
  • فضاهایی که دارای منبع اکسیژن جداگانه و فعال می باشند.
  • محیطهایی که در آنها مواد اکسید کننده که پتانسیل کاهش سطح اکسیژن از طریق واکنشهای شیمیایی دارند ، موجود باشد.(مانند کلرین)

 

مزایای سیستم Oxygen Reduction Fire Prevention

 

  • اطمینان از عدم شیوع و گسترش حریق
  • حفاظت مداوم در برابر حریق بدون هیچ وقفه ای
  • نصب و راه اندازی بسیار آسان در مقایسه با سایر سیستمهای اطفا حریق سنتی
  • فضای مورد نیاز کم برای استقرار
  • دوستدار محیط زیست
  • کاهش روند اکسیداسیون و تخریب مواد ، تجهیزات، اسناد و آثار قیمتی

 

معرفی معتبرترین تولید کنندگان سیستم اطفاء حریق کاهنده اکسیژن

 

1- کمپانی ایزوسل ( ISOCELL )

2- کمپانی N2ORS

3- کمپانی Pyroprevent

4- کمپانی FXprevent

 

معرفی بخش های مختلف سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

 

اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

1- ژنراتور مرکزی سیستم کاهنده اکسیژن

2- سیستم کنترل پنل مرکزی

3- منیفولد به همراه شیر برقی

4- لوله استیل جهت N2

5- سیستم تزریق N2 توسط لوله ها و نازل های استیل

6- سنسور اکسیژن

7- سنسور اکسیژن دوم

8- لوله های ABS برای آنالیز اکسیژن

9- صفحه نمایش لمسی

10 – آژیر و فلاشر

 

مشاهده ویدیوی عملکرد سیستم اطفا حریق کاهنده اکسیژن

 

ارسال نظر