مشاوره رایگان

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پشتیبانی 21

کارمند پشتیبانی

پشتیبانی 21
اطفا حریق اتاق سرور : اطفا حریق دیتاسنتر

جستجو

اطلاعات تماس و مشاوره رایگان

  • تهران، بلوار دانشگاه ، خیابان انقلاب ، پلاک 5 ، واحد 1 ، شرکت ایمن طرح کسری
  • 021-66959986
  • Info@KasraFire.Com

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پشتیبان فنی 21

کارمند پشتیبانی

پشتیبان فنی 21

ما در شبکه های اجتماعی

لینک کوتاه نوشته

اطفا حریق اتاق سرور : اطفا حریق دیتاسنتر

اطفا حریق اتاق سرور یکی از الزامات هر دیتاسنتری می باشد.شرکت ایمن طرح کسری متخصص در زمینه تجهیز اتاق های سرور و دیتاسنترها به سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک آمادگی خود را جهت مشاوره رایگان اعلام می دارد. برای تماس با کارشناسان ما با شماره 02166959986 تماس حاصل فرمایید.

 

یکی از سوالاتی که ممکن از در ذهن خیلی از مسئولین اتاق سرور و یا دیتاسنتر های باشد این است که بهترین سیستم اطفاء حریق برای حفاظت از اتاق های سرور و دیتاسنتر ها چیست؟

 

همانطور که میدانید اتاق های سرور یکی از فضاهای مهم و حیاطی در هر سازمانی می باشد و حفاظت از تجهیزات و اطلاعات آن یکی از موارد مهمی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد و نگهداری ایمن اطلاعات و تجهیزات و همچنین فعال بودن دائمی سرور ها بسیار حائز اهمیت است.

اتاق های سرور ممکن است با خطرات جدی وقوع حریق مواجه شوند. تجهیزات الکتریکی موجود در رک ها و سرورها بدلیل اینکه بصورت دائم در حال کار می باشند ممکن است پس از گذشت زمان طولانی به دلایلی مانند گرمای زیاد منجر به وقوع حریق گردند.

در این مقاله به بررسی راه حل های مختلف برای تجهیز اتاق های سرور و دیتاسنتر ها به سیستم های مختلف اطفاء حریق می پردازیم و بهترین گزینه موجود برای اطفاء حریق اتاق سرور را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

 

تفاوت بین انواع سیستم های اطفا حریق اتاق سرور :

 

دو دسته سیستم اطفاء حریق وجود دارد که میتوان از آن برای اطفاء حریق فضاهای مختلف استفاده کرد :

  • سیستم های اطفاء حریق آبی
  • سیستم های اطفاء حریق گاز پاک

هر دو سیستم فوق مزایا و معایبی دارد که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

سیستم های اطفاء حریق گاز پاک در اطفا حریق اتاق سرور

 

این نوع سیستم اطفاء حریق از نوع گازی می باشد که حریق را از طریق کاهش سطح اکسیژن و همچنین کاهش حرارت مورد حمله قرار می دهند که در نتیجه منجر به اطفاء حریق می شود.  این نوع سیستم اطفاء حریق هیچگونه پسماند شیمیایی بر روی تجهیزات بجا نمی گذارند و از تماس آب با تجهیزات جلوگیری می کنند.

3 نوع گاز پاک موجود می باشد که می توانند بعنوان سیستم اطفاء حریق مناسب برای دیتاسنترها مورد استفاده قرار گیرند :

  • سیستم های گاز بی اثر یا ( Inert Gas )
  • سیستم اطفاء حریق Novec 1230
  • سیستم اطفاء حریق FM200

در ذیل به توضیحاتی مختصر در مورد هر یک از گازهای پاک فوق می پردازیم:

 

سیستم اطفاء حریق گاز بی اثر ( Inert Gas  ) در اطفا حریق اتاق سرور

 

Inergen یک گاز قابل تنفس می باشد که از 52% نیتروژن، 40% آرگون و 8% دی اکسید کربن تشکیل شده است. این سیستم با کاهش سطح اکسیژن محیط عملیات اطفاء حریق را انجام میدهد اما اکسیژن محیط به حدی که برای تنفس و ادامه بقاء کافی باشد در محیط باقی می ماند. زمان تخلیه استاندارد برای این گاز 60 ثانیه می باشد که در بین 2 مورد گاز پاک دیگر بیشترین زمان تخلیه می باشد. Inergen نیاز به محاسبات پیشرفته هیدرولیکی و همچنین لوله کشی دقیق در محیط می باشد. این سیستم همچنینی نیاز به به فشار بالا برای تخلیه دارد.

 

سیستم اطفاء حریق Novec 1230 در اطفا حریق اتاق سرور

 

Sapphire یا Novec 1230 سیستم اطفاء حریقی می باشد که با حذف حرارت از محیط عملیات اطفاء حریق را انجام میدهد. Novec 1230 یک عامل اطفاء حریقی ترکیبی می باشند که بصورت مایع ذخیره می شود اما در هنگام تخلیه از سیلندر و هنگام اطفاء حریق بصورت گازی شکل عمل می کند. این سیستم فشار کمتری نسبت به Inergen نیاز دارد و محاسبات لوله کشی ساده تری نسبت به آن دارد.

 

سیستم اطفاء حریق FM200 در اطفا حریق اتاق سرور

 

سیستم اطفاء حریق fm200 نیز مانند Novec 1230 با حذف حرارت از محیط عملیات اطفاء حریق را انجام میدهد. این سیستم می تواند در محیط هایی که انسان تردد دارد مورد استفاده قرار گیرد البته با کمی اثرات نامطلوب. سیستم اطفاء حریق Fm200 نسبت به Inergen بسیار سریع تر عمل می کند بنابراین سریع تر می تواند حریق را در محیط تحت پوشش اطفا نماید. سیستم اطفاء حریق Fm200پتانسیل بهتری برای اثرات گرمایش زمین نسبت به دو سیستم دیگر دارد.

 

سیستم های آبی برای حفاظت از حریق اطفا حریق اتاق سرور

 

چندین سیستم حفاظت از حریق بر پایه آب وجود دارند که با سیستم های گازی مغایر است. یکی از این سیستم های آبی سیستم اسپرینکلر می باشد که بسته به نوع Head و همچنین نحوه ذخیره آب در لوله متفاوت است.

برای صنعت IT و جهت اطفا حریق اتاق سرور و طبق استاندارد های موجود می بایست از لوله خشک استفاده گردد که برای این نوع سیستم ها که Preaction نیز نام دارند دو نوع سیستم Single interlocked و سیستم Double interlocked وجود دارد.

 

سیستم های Single Interlocked

 

در این سیستم ها در قسمت خروجی لوله یک عدد اسپرینلکر نصب می گردد که بر اثر گرمای آتش ذوب میشود. هنگامی که این اتفاق می افتذ هوا از لوله خارج شد و باعث افت فشار می شود. سپس شیر باز شده، آب وارد مدار می شود و حریق اطفاء می گردد. این سیستم عای ارزان تر از سایر سیستم های میباشند و ساختار ساده ای دارند.

 

سیستم های Double Interlocked

 

این سیستم به یک سیستم دو طرفه اعلام حریق و کشف حریق متصل است که باعث می شود ریسک فعال شدن اشتباه به شدت کاهش یابد. این سیستم پیچیدگی زیادی دارد و هزینه آن نسبت به مورد قبل بالاتر است.

 

بهترین تصمیم برای انتخاب سیستم اطفاء حریق مناسب برای اتاق سرور و دیتاسنتر ها:

 

هر دو سیستم گاز پاک و سیستم های آبی مزایا و معایب خود را دارند. سیستم های گاز پاک از ورود آب به محیط اتاق سرور جلوگیری می کنند و هیچ صدمه ای به تجهیزات نمی رسانند. هزینه آن ها بیشتر از سیستم های اسپرینکلر است و نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری برای نصب و راه اندازی نسبت به سیستم های اسپرینکلر دارند. از سوی دیگر، سیستم های گاز پاک هیچ پسماندی بر روی تجهیزات و اتاق سرور نمی گذارند و رسانا نیستند.

 

نتیجه گیری :

 

بنابراین بهترین سیستمی که برای اطفاء حریق اتاق سرور می تواند مورد استفاده قرار گیرد استفاده از گاز پاک می باشد و پیشنهاد ما استفاده از سیستم FM200 یا Novec 1230  می باشد.

 

بیشتر بخوانید :

سیستم های اعلام حریق اتاق سرور

ارسال نظر