مشاوره رایگان

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پشتیبانی 21

کارمند پشتیبانی

پشتیبانی 21
اطفا حریق ایروسل : اطفاء حریق پایروژن

جستجو

اطلاعات تماس و مشاوره رایگان

  • تهران، بلوار دانشگاه ، خیابان انقلاب ، پلاک 5 ، واحد 1 ، شرکت ایمن طرح کسری
  • 021-66959986
  • Info@KasraFire.Com

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پشتیبان فنی 21

کارمند پشتیبانی

پشتیبان فنی 21

ما در شبکه های اجتماعی

لینک کوتاه نوشته

اطفا حریق ایروسل : اطفاء حریق پایروژن

 

اطفا حریق ایروسل که از تکنولورژی  سوخت جامد موشک استفاده می نماید به عنوان جایگزینی بی خطر و کاربردی برای هالون ، هالوکربن ها ، پودرهای شیمیایی و گازهای بی اثر طراحی شده است . شرکت ایمن طرح کسری مشاور، طراح ، تامین کننده و مجری سیستم های اطفاء حریق ایروسل در ایران آمادگی خود را جهت تجهیز مکان مورد نظر شما به این را اعلام می دارد. در ذیل توضیحاتی مختصر در مورد این سیستم اطفاء حریق بیان شده است.

 

اطفا حریق ایروسل

 

ایروسل به صورت تجاری در مخازن با ظرفیت متفاوتی تولید شده و در دسترس می باشد. ایروسل جامدی غیر سمی و بی اثر بوده و تا زمانی که بصورت الکتریکی و یا حرارتی فعال نشده است پایدار می ماند و در صورت فعال شدن ترکیبی از پودر و گاز با خاصیت خاموش کنندگی تولید می نماید .

ایروسل تولید شده به صورت فیزیکی و شیمیایی به حریق حمله ور شده و به صورت تقریبا لحظه ای حریق را فرو نشانده و از شعله وری مجدد آن ( و در شرایط واقعی از انفجار ) نیز جلوگیری می نماید.

 

اطفا حریق ایروسل

 

ایده اطفا حریق در ایروسل منحصر به فرد می باشد، یک ماده شیمیایی جامد هنگامی که به صورت الکتریکی و یا حرارتی تحریک می شود، مخلوطی از گاز و پودر میکرونی خشکی ایجاد می نماید. ذرات خشک شیمیایی ، ( اکثرا کربناتهای پتاسیم ) و مخلوطی از گاز ( اکثرا دی اکسید کربن ، نیتروژن و بخار آب ) با هم مخلوط شده و ایروسل به منطقه تحت پوشش، ذرات ایروسل از یک خنک کننده شیمیایی عبور نموده و دمای ایروسل را به نحو مطلوبی کاهش می دهد.

 

مزایای اطفاء حریق ایروسل

 

1- نصب بدون پیچیدگی و راه اندازی مجدد سریع

 

مخازن اطفاء حریق ایروسل به صورت الکتریکی و یا از طریق حرارت به صورت اتوماتیک فعال می گردند . سیم کشی ساده و اتصالات راحت ، زمان نصب را به یک سوم و یا کمتر در مقایسه با سایر سیستم های اطفا حریق کاهش می دهد.

در صورتیکه مخازن اطفاء حریق ایروسل تخلیه گردند ، نصب مجدد کپسول ها در چند دقیقه امکان پذیر خواهد بود و زمان غیر فعال بودن سیستم را به حداقل کاهش می دهد. همچنین کپسول های سیستم اطفا حریق ایروسل به مدت 10 سال هیچ گونه نیازی به شارژ مجدد ندارند و پیش بینی می شود این مدت به 25 سال نیز ارتقاء یابد.

 

2- غیر سمی و اطفای حریق بدون کاهش سطح اکسیژن

 

سیستم اطفا حریق ایروسل کاملا غیر سمی است و بر خلاف سایر جایگزین های هالون ، این سیستم در تماس با سطوح گرم هیچ نوع اسید خورنده ای مانند فلورید هیدوژن تولید نمی نماید .

سیستم اطفا حریق ایروسل تولید برومید و کلرین نمی نماید و جهت اطفا حریق سطح اکسیژن را به هیچ وجه کاهش نمی دهد. در واقع سیستم اطفا حریق پایروژن ایروسل ضلع چهارم منشور آتش ، که به عبارتی جلوگیری از ایجاد واکنش های شیمیایی درون حریق می باشد را مورد هجوم قرار می دهد که این واقعه خود یکی از جدید ترین تکنولورژی در اطفای حریق می باشد.

 

3- سه برابر موثرتر از گاز هالون

 

در حداکثر تمرکز با 100 گرم ماده برای یک متر مکعب ، سیستم اطفا حریق پایروژن ایروسل خواص اطفا حریق معادل یا بهتر از هالون 1301 با 330 گرم برای هر متر مکعب را داراست. این خواص در آزمایشگاه های علمی تست شده و به تایید رسیده است . سیستم اطفا حریق اتوماتیک پایروژن ایروسل نسبت به سایر سیستم ها ی اطفا حریق ، جهت اطفا ، کمترین مقدار ماده اطفا کننده را نیاز دارد.

 

4 – دوست محیط زیست 

 

سیستم اطفا حریق اتوماتیک پایروژن ایروسل به عنوان ماده بدون تخریب لایه اوزون تایید شده است ( Zero ODP ) ، همچنین اثر آن بر روی گرمایش زمین صفر می باشد (Zero GWP) و نیز به طور رسمی به وسیله انجمن حفاظت محیط زیست آمریکا در برنامه جایگزین های قابل توجه هالون ، به عنوان جایگزین مناسب هالون شناخته شده است.

 

5- اقتصادی و مقرون به صرفه 

 

با وزن کم و نیاز به حداقل فضا ، نصب آسان و سریع بدون نیاز به نگهداری و 10 سال ماندگاری بدون سرویس ، سیستم اطفا حریق اتوماتیک پایروژن تنها جایگزین مقرون به صرفه برای هالون می باشد .

 

6- کم وزن و کم حجم

 

محفظه های پایروژن سبک ترین و کم حجم ترین سیستم اطفا حریق در دسترس می باشند . فضای مورد نیاز این سیستم ها یک چهلم اینترت گازها ( گازهای بی اثر ) و وزن آنها معمولا در حدود 10% سیستم های رقیب می باشد . با این ویژگی ها در بسیاری از اوقات سیستم اطفا حریق اتوماتیک پایروژن ایروسل تنها جایگزین کاربردی هالون می باشد.

 

نحوه حفاظت سیستم اطفا حریق ایروسل

 

روش پوشش مستقیم اطفا حریق ایروسل :

 

این روش آخرین نوآوری در مقابله با مقوله حریق می باشد که به طور ویژه جهت اطفای حریق در منبع طراحی شده است. در این روش حریق در منبع آن تشخیص داده شده و اطفا می گردد و از انتشار آن به سایر نقاط نیز جلوگیری می شود.

در مرحله اول نقصان الکتریکی موجب وقوع حریق می گردد ، البته مواردی دیگری نیز می تواند حریق را ایجاد کند که ما بعنوان مثال نقصان الکتریکی را به عنوان عامل ایجاد حریق انتخاب کرده ایم.

 

اطفا حریق ایروسل

 

بعد از تشخیص آتش سوزی توسط دتکتور های متصل به کپسول ، کپسول به صورت اتوماتیک فعال می گردد و تخلیه انجام میشود. ذرات جامد موجود در کپسول که ترکیبی از کربنات های پتاسیم ، دی اکسید کربن و نیتروژن می باشد بعد از دریافت فرمان برای تخلیه ، بصورت پودر و گاز در آمده و با سرعت زیادی در فضا منتشر شده و خود را به حریق می رسانند و انتشار حریق را متوقف می سازند.

 

اطفا حریق ایروسل

 

توجه : اطفای حریق توسط کپسول های اطفا حریق پایروژن بدون هیچ گونه کاهش سطح اکسیژن در محیط انجام می شود، در واقع پایروژن ضلع چهارم منشور آتش را مورد حمله خود قرار می دهد که همان جلوگیری از ادامه واکنش های شیمیایی که منجر به فعالیت آتش می شوند، است.

در این روش با حداقل آسیب به تجهیزات مواجه خواهیم شد و همچنین حداقل زمان از کارافتادگی را در پی خواهیم داشت. بنابراین در مراکز حساس توصیه می شود تا از این روش استفاده گردد.

این روش بیشتر در رک های تجهیزات مخابراتی ، رک های تجهیزات کامپیوتری ، تابلو برق ها ، ماشین های CNC و صنعتی ، تابلو سوئیچهای LV و HV ، موتور و سایر اجزای وسایل حمل و نقل مانند قطار ، هواپیما و کشتی و همچنین در تابلو های کنترل استفاده و پیشنهاد می شود.

 

اطفا حریق ایروسل

 

روش پوشش جامع اطفا حریق ایروسل :

 

این روش ، روش متداول و سنتی جهت طراحی و نصب سیستم اطفای حریق می باشد. در این روش سیستم اعلام حریق جهت تشخیص حریق در کل فضا طراحی شده و بر این اساس سیستم اطفا حریق اتوماتیک نیز برای کل فضا پیش بینی می گردد. نحوه عمل بر پایه سیستم پایروژن به صورت زیر می باشد :

در مرحله اول بعنوان مثال نقصان الکتریکی موجب وقوع حریق می گردد.

 

اطفا حریق پایروژن

 

سنسورهای حرارت ، دود ، گاز یا شعله فعال میشوند و از این طریق سیگنال به کنترل پنل ارسال و شمارش معکوس جهت تخلیه کپسول های پایروژن آغاز می شود.

 

اطفا حریق پایروژن

 

سیستم پایروژن فعال می گردد و بلافاصله حریق اطفا می شود.

 

اطفا حریق پایروژن

 

این روش بیشتر در مراکز داده ، پست های توزیع برق ، کانال کابل ، ساختمان های هوشمند و اتاق های کنترل ، آزمایشگاهها ، کف کاذب ، سالن های تجهیزات مخابراتی ، انبارهای حساس  ، وسایل حمل و نقل  و بایگانی اسناد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برند های سیستم اطفاء حریق ایروسل

 

هم اکنون بعد از گذشت بیش از 10 سال از تولید تجاری و اختراع سیستم اطفا حریق ایروسل کمپانی های مختلفی اقدام به تولید این سیستم اطفا حریق کرده اند که در ذیل به معرفی آن ها می پردازیم :

 

1- کمپانی پایروژن :

 

این کمپانی اولین تولید کننده و بزرگترین تولید کننده این سیستم اطفاء حریق می باشد و بعنوان مخترع و صاحب امتیاز این نوع سیستم اطفاء حریق شناخته می شود. دفتر مرکزی این کمپانی در استرالیا و کارخانه تولیدات آن در کشور مالزی واقع شده است.

 

2- کمپانی فایرپرو:

 

این کمپانی که در کشور قبرس مستقر می باشد بعد از خریداری مجوز تولید از کمپانی پایروژن اقدام به تولید محصول اطفا حریق ایروسل نمود.

 

3- کمپانی استت ایکس :

 

این کمپانی در کشور آمریکا مستقر می باشد و با خریداری فرمول تولید اطفاء حریق ایروسل از کمپانی پایروژن ، محصولات با کیفیتی در زمینه سیستم های اطفاء حریق ایروسل تولید کرده است.

 

4- کمپانی ماگ :

 

این کمپانی که در کشور روسیه مستقر است در اوایل بعنوان شریک تجاری پایروژن اقدام به تولید محصولات اطفا حریق ایروسل می نمود اما بعدها این دو کمپانی از یکدیگر جدا شده و کمپانی پایروژن مجوز این شرکت را لغو نمود و در حال حاضر تولیدات خود را بدون نظارت کمپانی اصلی ارائه می دهد.

 

گالری تصاویر اطفاء حریق ایروسل:

 

 

 

ویدیوی تست سیستم اطفاء حریق ایروسل :

 

 

ارسال نظر